Природа — колиска дитячої
думки. І потрібно прагнути,
щоб
кожна дитина пройшла школу дитячого мислення.
Думка про те, що ми діти природи, повинні бути дбайливими
і
вдячними, особливо виразна і хвилююча тоді, коли діти бачать
плоди
землі, замислюються, як необхідно оберігати
джерело,
з якого ми п'ємо.
В.
О. Сухомлинський
Визначення
«екологічна криза», «екологічна проблема», «екологічна катастрофа» так часто
звучать, що породжують щемливу думку про те, що природа в нас беззахисна й
безпорадна. Слово «екологія» стало співзвучним зі словами «тривога»,
«захист», «збереження». Катастрофу, що наближається, можуть зупинити тільки
дії, що збігаються з метою природовідповідності. Уже недостатньо самому не
заподіювати шкоди природі. Потрібно стати на її захист.
Успішне розв’язання
цієї проблеми залежить від рівня екологічної освіти і культури людей і, перш за
все,— молоді, якій жити і працювати в нинішньому тисячолітті.
Саме в дитячі роки виховують основні риси особистості, тому
спілкування з природою має велике значення. Враження дитинства закарбовуються
назавжди. Подальше ставлення до навколишнього залежатиме від усвідомлення
цінності природи в житті людини, різноманітних зв’язків у природному
середовищі. Важливо надавати перевагу не пасивному, а активному засвоєнню знань
дітьми.
Школа покликана
виховувати школярів у дусі любові до рідної природи, охорони навколишнього
середовища. Початкова школа – початкова ланка формування екологічної культури,
екологічного мислення, засвоєння екологічних знань.
Основними методами
екологічного виховання засобами народних традицій є наступні:
пояснювально-ілюстративний, репродуктивний, метод проблемного викладу,
частково-пошуковий, дослідницький методи.
Так, у рамках
пояснювально – ілюстративного методу я розповідаю учням інформацію про навколишнє середовище і
народні традиції ставлення до природи за допомогою усного слова (розповідь,
пояснення), друкованого слова (підручник, додаткова література), наочних
посібників (картин, схем, натуральних природних об’єктів), практичного показу
способів діяльності у природі (догляд за рослинами на пришкільній ділянці,
догляд за тваринами у живому куточку тощо). При цьому діти слухають, дивляться,
читають, спостерігають, співвідносять нову інформацію про природні об’єкти з раніше
засвоєної і запам’ятовують.
Приміром, за допомогою
цього методу, пояснюючи учням другого класу на
уроці «нежива і жива природа» суть таких народних прикмет: «ластівки літають
низько перед дощем», «риби вискакують з води і ловлять комах – на дощ», ставлю перед учнями проблему: чому птахи перед дощем
спускаються нижче до землі, а риби вискакують із води? Проблемний виклад будую на науковому матеріалі:
перед дощем значно підвищується вологість повітря, крила комах зволожуються,
стають важкими, і вони спускаються нижче до землі.
У рамках частково –
пошуковою методу спрямовую діяльність школярів на
самостійне виконання окремих кроків до пошуку знань про природні об’єкти.
Наприклад, за допомогою цього методу у третьому класі на уроці: «Підсумки
спостережень за неживою і живою природою та працею людей (весняний сезон) розбираємо з учнями прислів’я:
«Квітень – з водою, травень – з травою».
Застосовуючи
дослідницький метод, вчу учнів самостійно пізнавати природу. На
цьому етапі пропоную такі завдання, які забезпечували б
творче застосування учнями основних знань про природу при вивченні курсу
«Природознавство», оволодіння рисами творчої діяльності, поступове зростання
складності природознавчих проблем. Контролюю хід роботи учнів,
перевіряю підсумки роботи і організовую їх обговорення. Приміром, використовуючи
цей метод, шляхом спостережень можна звіритись з народними прикметами.
Гратися
люблять, як відомо усі діти, тому екологічне виховання
молодших школярів здійснюю у ігровій формі. Головна особливість полягає в
тому, що пізнавальні задачі приховані. Граючись, дитина не думає вчитись, навчання тут
відбувається саме собою.
Працюючи, над своєю темою «Екологічне
виховання молодших школярів», намагаюсь досягти успіху, застосовуючи комплекс методичних
засобів і прийомів, щоб вивчення природи, будь-яке спілкування з нею залишало в
пам’яті дітей глибокий слід, обов’язково впливало б на почуття і свідомість.
Комментариев нет:
Отправить комментарий